Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.01.2009 11:10 - За затрупаният сноубордист около района на Бъндерица на Банско
Автор: boris66 Категория: Изкуство   
Прочетен: 12025 Коментари: 27 Гласове:
0

Последна промяна: 29.01.2009 16:39

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
        Дами и господа, 

като планинар ,любител на белите спортове и планински спасител и състезател и републикански шампион по алпийско ски-рали и оказване на първа и долекарска помощ във високата планина на пострадал ,искам да прокоментирам случаят вчера в Банско. 
Всички знаем ,че за по-напредналите и инструктори и ски-учители 
при по-заможен клиент или приятел ,който те искат да изненадат с висок адреналин и преживявания и незабравими приключения е карането в дълбок и неутъпкан сняг .Да, но този район на Тодорка и Стената на Вихрен ,особено при пресен снеговалеж и лошо време, крият опасност от лавини .Това трябва да го знае, всеки инструктор. 
Приятелката на 28 годишният Виктор Гърбев е имала късмет ,при откъсването на лавината, че се е задържала инстиктивно за клек и е оцеляла ,като по чудо .Но той попада дълбоко под снега и вече 24 часа, продължава търсенето му от 40 спасители и 5 лавинни кучета. 
Базата на ПКСС е добре оборудвана и още се притекоха още отряди от Пловдив, от София, начело с Проф. Др. Пенчо Бабукчиев -главният председател на БЧК ,от Разлог. Но явно Гърбев е доста дълбоко. Мястото на инцидента е ясно и вече намерено .Връзката с джи ес ема му е прекъсната ,по точно той дава свободно, издирвайки го с апарат за издирване на Джи ес еми .Ако е имал Пипси ,е щяло по-лесно да се чуе къде е и веднага да се действува .Има хора които имат късмет под лавините -задържа се въздух или са в близост със скала или камък .Но има опасност  от измръзване при прекарване на нощтта под снега ,до 12 часа ,всичко е допустимо и шанса за оцеляване е голям ,но по-нататъка ,се снижава .Отрядите все още го търсят .Сега е време да си кажем и да осъзнаем тази грешка ,която е била допусната от двамата сноубордисти, че се кара само на писта или обозначените за тази цел места или максимум 1-2 метра, извън .Нека това да остане за урок, на всички ни. Тук искам да кажа, че трябва да се оказва безприкословно съдействие на планинските спасители ,а не както има случаи при нас да ни крадат екипировката, която е скъпа и е от джоба ни ,престъпни групировки и микробуса на службата ,който беше доставен от Швейцария и да режат гумите на личните ни МПС- та и да кършат шофйорските ни огледала. Да си спасител ,не е задължение ,а призвание и това са хора ,които посветиха живота си на това и минаха хиляди курсове, образования и преподготовки .Също така с години чакаме лимит за Планински кучета -немски овчарки, имайки предвид, че при нас планината ,не е по-малко опасна ,а то един път се случва. 
   image
     Лавина ,спускаща се в района на връх Тодорка 
     на Банско в Пирин Планина


Тагове:   Около,   сноубордист,


Гласувай:
0



1. boris66 - boris66-към всички които четат
29.01.2009 11:18
Чакаме и искаме вашата активна гражданска позиция на хора и общественици!
цитирай
2. rebu - Спасителите
29.01.2009 11:33
Случи се така, че преди тридесетина години изкарах два лагера на отряда за планинско спасяване с кучета на затрупани от лавини. Бях очарован от непринудеността и добрината на тези хора. Те и кучетата учеха на доброта и любов към всички хора (те инак няма да спасяват). Та като гледам, от тогава проблемите не са намалели, а иначе, правим ски курорти и се рекламираме яко. Подкрепа трябва на тези хора, та те са доброволци и спасяват хора без заплащане, често дори за своя сметка.
цитирай
3. boris66 - boris66-rebu
29.01.2009 11:44
Това е така, наистина хората трябва да са много добри ,като хора, да осъзнават важността и ценността на човешкият живот. Да са добри планинари и професионалисти -катерачи, скиори, шофйори и спасители -хора, имащи познания за човешкият живот, във високата планина и опит. Хора, които са започнали да се обучават от деца.
Да, за сега тези отряди са доброволни, но трябва да стане като във Швейцария, професионални щом искаме да има ски куроти и цени. На Боровец спасителната служба е професионална, със заплащане на сезон. Застраховките във Витоша са също приход в БЧК -"Живот", която покрива акцията на ПКСС. Значи, тя е безплатна, но стува пари, които са поети от Държавата, при положение, че има застраховка или дори да няма, се оказва, първа помощ ,а подробностите се уреждат, след това !Благодаря!
цитирай
4. boris66 - boris66-rebu
29.01.2009 11:57
Това е безприкословно спазване на Женевската Ковненция, за опазване на Човешкият живот, с 4 те и части !
цитирай
5. piccola - Борис,
29.01.2009 12:11
призоваваш гражданското общество да се отзове и да помогне.
Сам осъзнаваш, че дори и да искам аз няма как да помогна в случая, защото първо нямам необходимите познания за такова действие (визирам конкретният случай), нито ще бъда допусната до района, където вече работят професионалисти.

Разбирам апела ти, който е нормален, защото тези хора не могат да си свършат работата, при положение, че дори им е отнета полагаемата техника.

За съжаление през годините на прехода не можахме да изградим гражданско общество, което да има мисъл и готовност за действие при необходимост.

Много са хората, които искат да направят нещо и го правят, но сякаш остава глас в пустиня, тъй като тези примери са твърде малко и твърде недостатъчни.

........
цитирай
6. boris66 - boris66-piccola
29.01.2009 12:17
Да ,така е, но нали всеки човек ,трябва да има елементарни познания, по оказване на първа и долекраска помощ в планината, защото на всеки може да се случи. Нали ,за да караш МПС, не може без БЧК курс и то сега нов ,съобразен с изискванията на ЕС .Колкото повече се увеличава познанието и са подготвените хора ,толкова повече е шанса за оцеляване и също така, риска за опасни случаи е по-малък. Нали преди всичко трябва да се мисли ,а тогава да се действува.
цитирай
7. silencemurmur - За затрупаният сноубордист
29.01.2009 12:25
Хм. Позволено ли е извън застрахована писта да се спортува? Кой ще дойде на касата да плаща в този случай?

Silence
цитирай
8. viovioi - В 12.37 h е открит , но за съжаление мъртъв.
29.01.2009 12:44
Жалко за младостта му и неизживяния живот.
цитирай
9. boltendahl - Стискам палци момчето да бъде на...
29.01.2009 13:09
Стискам палци момчето да бъде намерено. В никакъв случай не му желая злото и се надявам да бъде спасено.

Надявам се също да му бъде представена сметката за всички разходи, които са направени за спасяването му и са предизвикани от младежкото му неблагоразумие.

Надявам се също да се сети да се извини на съпругите и децата на планиннските спасители, които го издирват, че поддавайки се на глупавия си порив за екстремно изживяване принуди десетки достойни мъже в изпълнение на своя дълг също да рискуват живота си, за да могат да го извадят изпод снега.
цитирай
10. анонимен - Проблемите, които ти засягаш са 2: ...
29.01.2009 15:29
Проблемите, които ти засягаш са 2: Какво знаем за планината и лавините преди да тръгнем да се забавляваме и какво се очаква от частния бизнес и държавата на места като Тодорка.
Извънпистовото каране не е задължитлено смътоносно. И аз лично никога няма (надпвам се) да спра да карам извън пистите. За да го правиш обаче първо трябва да помислиш - какви са условията, какъв е риска от лавина - колко е голям защото такъв винаги има. Основна задача на обществото като такова според мен е именно да пообразова младите хора, а и не само тях за тези рискове, и какво се прави за да се намалят. Задачата на медиите е да дават АКТУАЛНА информация за лавинната обстановка, а не както поне миналата година беше практика: "Снежната покривка на Банско е 1,50м., лавинната опасност е повишена" - и така всеки ден в продължение на 3 месеца.
Втория въпрос е какво трябва да направи Юлен и другите подобни и трябва ли въобще да направи нещо, след като лавините не падат в рамките на пистите и курорта. Според мен трябва да направи доста - защото качвайки хора до това място трябва да си идиот за да не се сетиш, че много ще се оиптат да се спуснат по въпросните необезопасени склонове. И едното означение на картата на курорта, че склоновете са забранение не помага особено. Да според мен всеки от курортите и по-специално Юлен трябва да бъде задължен да поддържа спасителен отряд с точно определена минимална екипировка. Освен това трябва да се постарае да обозначи на място, горе, опасните места, да пуска редовен и достоверен лавинен бюлетин. Защото и в момента се пуска такъв, но дали не се прави, така че да е удобен на ПСС и курорта - всеки ден е много опасно - не ходете извън пистите въобще.
И на последно място, момчето, бог да го прости, е бил ски учител в Юлен. Значи ли това, че то там не е получил никаква подготовка как да кара извънпистово и какво да прави в такива ситуации?
цитирай
11. анонимен - И още нещо - Юлен да не се правят на ...
29.01.2009 15:32
И още нещо - Юлен да не се правят на неочаквали случилото се, а да започнат да дават под наем пипсове и да обръщат изключително внимание на проблема.
цитирай
12. boris66 - boris66-silencemurmur
29.01.2009 15:38
Позволено е да се спортува, извън застрахована писта и дори в цялата планина ,защото това покрива планинката застраховка при ползуване на ПКСС услуги,
но като виждате не е желателно и е силно рисковано със своите последствия, които по някога се оказват фатални!
цитирай
13. boris66 - boris66-voivoi
29.01.2009 15:42
Да, това бяха и нашите очаквания на професионалистите. До 12 часа ,под снега ,има шансове да оцелее .При прекарване на 24 часа и повече под снега ,имаме на лице измръзване .А в случая и затрупване и задушаване от снежната маса !Има случаи, при които хората имат късмет със задушаването-или до скала или до голям камък се образува кухина и се спасяват живи. И естествено ,при бързи и ефективни действия на службата!
цитирай
14. boris66 - boris66-boltendahl
29.01.2009 15:43
И ние !
цитирай
15. boris66 - boris66-анонимен
29.01.2009 15:46
Да ,така е човек трябва да познава ,или поне да има повече информация за планината, в която ходи -още повече, когато е ски-учител или инструктор или екскурзовод. За пипситата трябва да се предложи на Съвет в ЦС на ПКСС в София или пред ръководството на Курорта, в който идват Туристи .Това е много хубаво. Нали след грешките трябва да се поучим всички !
цитирай
16. анонимен - Ами да, сега е момента ПСС с помощта ...
29.01.2009 16:10
Ами да, сега е момента ПСС с помощта на държавата да задължи Юлен да им плаща за поддръжката на местен отряд. И не да им плаща смешните заплати (ако такива въобще има, при положение, че ПСС е добровлческа).
Мога да ти кажа според мен какво трябва да се задължи Юлен (без да знам какво е положението в момента):
1. Да се осигури дежурен отряд спасители всеки ден без изключения от 15 Октомври до 15 Април без значение кога започва официално сезона в Банско. Отряда да е на дежурство минимум от 08:00 до 20:00ч. Отделно са тези отряди на повикване при проблем. Това са си дежурни на заплата.
2. На отряда да се осигури минимум 1 моторна шейна за 100% от времето и минимум 3 на повикване до 20 мин. Осигуряването на хеликоптер е за съжаление прекалено пожелателно, а и в района на Балнско специално при липса на средства едва ли ще се случи. За хеликоптерите може да се пили на главата на правителството, което да гарнатира поне 2-3 и обслужването им през зимния сезон и съответно минимум 1 за летния сезон. Без хеликоптер работата на спасителите, когато става дума за пробем далеч от базата им се обезсмисля сериозно.
3. Да се осигурят поне двойна бройка пипсове, сонди и т.н. на броя на хората в целия отряд. По този начин при проблем, ако се намерят доброволци с опит, но без техника те ще могат да се включат в търсенето.
4. Да се закупят всички възможни техники известни към момента за търсене на заровени - като минимум последно поколение пипсове, уред за търсене на Reco, а защо не и този за мобилни телефони, който поне на мен не ми е познат.
5. Да се осигури помещение поне на Бъндеришка поляна, а защо не и на последна станция на Платото, от където времето за реакция да бъде намалено до минимум.
6. Да се изградят противолавинни (а не противоскиорски) ограждения на най-опасните места в близост, например в радиос от 3 км. от курорта.
7. Да се извършват ежедневни независими проверки на лавинната обстановка - или от ПСС или дори от друга външна на ПСС и Юлен фирма, която да гарантира обективност, а не еднаквост на обстановката.
8. Да се задължат държавните медии, а защо не е регионалните да дават информация за лавинната обстановка на всеки час, на 2 езика всеки ден, в който работи ски зоната.

Това не мисля, че е много. При най-елементарна сметка екипировката едва ли би струвала повече от 300 000 Евро, издръжката също едва ли би била огромна на сезон.
А, че курорта трябва да го прави според мен е извън въпрос - ако искаш да използваш планината, ако си създал предпоставки за повишаване на риска хора да попаднат в лавини - значи ще си плащаш и това е.
цитирай
17. boris66 - boris66-boltendahl
29.01.2009 16:14
Познавам ,този улей ,отстрани на Тодорка, до пистата ,който води почти до върха ,отсреща е стената на Вихрен .Той винаги е бил лавиноопасен, и също така в страницата на ПКСС е било указано ,че времето е лошо и лавинно опасно, на територията на парка, извън пистата. Но ски-учителят е бил може би млад и самонадеян ,с желание за повече емоций в дълбок сняг. Но нали знаете ,че когато колата се объре, пътища много.
Владеенето на Джет- техниката се прави в сняг с кора ,близо до пистите ,които са утъпкани, другото е крайноопасно и не гарантира абсолютна безопаснотс. И да идеята за възможността за наличието на Джи пи ес, Пипси и радиомаяк ,идва след инцидента .Там съм имал страшен случай на стената на Вихрен -беше много топло ,пролетта и едно момче се качи да катери стената с риза ,по ръкави. В един даден момент се появи облак и се вряза точно в него .Така, че температурата рязко спадна и той измръзна буквално за минути, до час,
без никой да може да му помогне !
цитирай
18. boris66 - boris66-анонимен
29.01.2009 16:25
Да ,така е ,напълно съм съгласен с вас и не за първи път сме го предлагали на хора ,от една институция каквато е ПКСС ,в които има текучество и идват много млади хора и Наистина, При положение, че планината стане индустрия и курорт, като Банско, който вече претендира да има Европейска слава ,трябва да има професионалет ПКСС отряд, на заплати ,целогодишни, хеликоптери, също дори обслужване на лавините, както е в алпите -гърменето им с взрив и предварителното им свличане .Баражиране и ограждане на районите маркирането им със знаци, които да се ползуват от скиорите. Също така подробна информация, за района и лавиноопасността му в момента .Да има много да се работи по въпроса. Оборудването е ясно -пипсита, Джи пи еси ,радиомаяци, засекатели на джи пи еси. Колкото повече спасители работят, толкова повече възможност за ефективна работа !
цитирай
19. boris66 - boris66-анонимен
29.01.2009 16:44
Хеликоптерите Бел-Тектрон са в Плодив, Авиобаза Крумово -6 бройки, които действуват за целият масив на Рила, Пирин и Родопите -Но те са под разпорежда не на МО и това не трябва да притеснява ПКСС да контактува с тях ,те са за това. И там винаги е имало дежурна машина за нуждите на ПКСС .Но явно са малко и се налага още за района на Банско ,които да летят до Пирогов в София .Ние сме искали да вкараме депутат в Народното събрание -Др. Карина Сълова от Спешен Център ,който специално да се бори за състоянието на ПКСС, още повече ,че изпитите ни минават при нея! Тя ходи на Еверест !
цитирай
20. анонимен - Това, което мен ме дразни, е че ако се ...
29.01.2009 16:48
Това, което мен ме дразни, е че ако се прочетат последователно всички новини свързани с инцидента - историята върви изключително тенденциозно - по следния начин:
1. Сноубордист е бутнал лавина - следователно, ето отново този псевдоспорт и колко е опасен.
2. Сноубордиста не бил сноубордист, и е бутнал лавината извън очертанията на курорта - подчертано дебело.
3. Кмета Краваров - Все повече млади хора не мисят за безопасността си и живота си и се хвърлят безрасъдно ИЗВЪН ПИСТИТЕ - там е ЗАБРАНЕНО да се кара, следователно - курорта няма никаква вина
4. Като за капак - не само, че е сноубордист, не само че е безрасъден, което е следствие от това, че е сноубордист, карал е и извън пистите, което е забранено, а сега искаме и спасителите да го намерят в рамките на 2 часа - като го намерят да си плати. Важното е, че курорта не е виновен, ПСС да се оправят. А ако ти утре решиш да караш така и те затрупа лавина - да имаш предвид, че ще си плащаш на спасителите. Заплахи, измиване на ръце, заплахи.
Това е.
цитирай
21. boris66 - boris66-анонимен
29.01.2009 17:31
За съжаление е така!Най потърпевш си е той и родителите му ,че са го загубили .А като работи, като ски учител, колко приход ще донесе с труда си на курорта, не се казва .Застраховката за ПКСС си е отделна работа !Наистина трябва да се внимава особено ,когато си с клиент и той е по-млад скиор!Аз съм правил невъзможното хора които падат долу за 2-3 часа или 1 спускане по Ястребец и са се научили да карат ски, като, докато слезем до долу са минали през цялата ски -техника и са получили обяснения.
цитирай
22. iliada - boris 66
29.01.2009 17:47
Синът ми искаше да ходи на ски в Банско тези дни!Той също кара сноуборд и са били познати с починалото момче!
Това е голяма трагедия ! Голяма!Лека му пръст!
цитирай
23. boris66 - boris66-iliada
29.01.2009 18:15
Колегите казаха ,че е по-лесно да оцелееш при руска ролетка, отколкото при тази лавина, в това време в този район.Усилията на службата и влияние върху правителството ,бяха големи, за да се подобрят условията на спасяването. Да почерпим поне опит от колегите от Австрия, а дори и от Америка .Какво са постигнали те, на какво ще ни научат, като имат по-високи и по-опасни планини от нашите. Да понякога трябва да се научим да се вслушваме, отколкото да говорим !С природата шега не бива !
цитирай
24. boris66 - boris66-iliada
29.01.2009 18:28
Трябва да се кара в определените за тази цел места, маркирани и обозначени !
цитирай
25. boris66 - boris-66-анонимен
30.01.2009 14:47
Публикуваният очерк е с цел ,че и ние имаме отношение към случилото се ,че и на нас ни е тежко за случилото се и искаме оттук нататък да не се случват подобни неща. А не да търсим сензаций и да се плюваме ,безсмислено взаимно. Искам да кажа, че тези млади ски-учители са деца пред нас и от нас зависи, дали ще предадем умението си в планините, а аз лично съм 40 години в планината, на тях, за да ги предпазим от фатални грашки. Нека да си припомним 2 народни поговорки-
1.Когато фактите говорят и боговете мълчат,
2. Най-добрият планинар е живият планинар.
Има една книга "Опасности в Планината ",издадена от ПКСС ,купете си я, или я търсете в билиотеките и я прочетете. Другата е на Проф Др Пенчо Бабукчиев иДр. Кънчо Долапчиев по планинско спасяване -нова .Защото, когато колата се обърне -пътища много.
цитирай
26. boris66 - boris66-анонимен
30.01.2009 15:36
Улеите в тази планина са били винаги невероятно опасни, за абсолютно всички хора, без изключение,
особено в това време, на паднал пресен сняг който, се задържа там и натрупва, докато се предизвика откъсването на лавина !Всички останали приказки са излишни!
цитирай
27. yuliya2006 - ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА ...
01.10.2009 21:26
ИСКАМ РАЗРЕШЕНИЕ ДА КАЧА ПОСТИНГА КЪМ ПРОЕКТА

"НА БЪЛГАРИЯ С ЛЮБОВ - ПИРИН"
http://yuliya2006.blog.bg/poezia/2009/10/01/proekt-quot-na-bylgariia-s-liubov-pirin-quot.407778
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: boris66
Категория: Изкуство
Прочетен: 4073136
Постинги: 918
Коментари: 1736
Гласове: 3228
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол